کد مطلب:304385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:306

راههای اثبات توحید
دانشمندان برای اثبات توحید از سه راه علمی وارد شده اند كه به طور اجمال به آنها اشاره می شود: 1. حكمای طبیعی از راه حركت پدیده ها اثبات كرده و گفته اند: موجودات عالم، همه در حركت و تغییرند؛ یعنی هیچ موجودی بر یك حال نمی ماند؛ بلكه همواره از حالی به حالی دیگر در می آید. بنابراین، ناگزیر، حركت دهنده ای باید باشد كه موجودات را در این تحوّلات و دگرگونی ها بگرداند و تدبیر كند و آن تدبیر كننده و حركت دهنده كلّ عالم، باید خود در حركت نباشد؛ و گرنه محتاج به دیگری خواهد بود كه او را بگرداند. پس آنكه همه موجودات را در اطوار گوناگون می گرداند و خود، همواره ثابت و پایدار است، خداست. 2. متكلّمان از راه حدوث موجودات، به اثبات توحید پرداخته اند و می گویند: موجودات، همه حادث اند؛ یعنی پس از نیستی پدید آمده اند. بنابراین، نیازمند علّتی هستند كه آنها را پدید آورد و آن علّت خود حادث نیست؛ وگرنه، نیازمند به علّت دیگر خواهد شد. پس آن علّتی كه همه موجودات را پدید آورده و خود، قدیم است؛ یعنی همواره بوده و خواهد بود، خداست. 3. فیلسوفان الهی از راه خود هستی وارد شده و می گویند: هستی موجودات یا واجب است، یعنی از خود آنهاست یا ممكن است؛ یعنی از خود آنها نیست و در صورت دوّم، باید مربوط به یك هستی باشد كه آن واجب است، یعنی هستی، ذاتی آن است و آن خداست.